Klubmodul henter siden
Maxpuls test indoorbike
Gert Olsen

  28.10.2016
  16:39

I tirsdags til indoor bike, talte vi om maxpuls og hvordan vi kunne finde vores maxpuls, dette kunne være en mulighed.  

Hvem har mod på at prøve? 

Sådan måler du din maxpuls:

• Inden testen skal du være udhvilet og frisk.
• Sørg for at have spist ordentligt både dagen inden og på testdagen og undgå kaffe, te og sportsdrikke.
• Sørg for at lave en god opvarmning inden du begynder, så du føler dig let forpustet og klar til testen, men uden at du bliver træt. Du skal køre opvarmning i 15 min med forskellige belastninger og intensitet og øve dig i at holde 80 til 90 pedalomdrejninger pr. minut.
• Herefter finder du et konstant antal omdrejninger pr. minut (Fortsat 80 til 90) og en belastning, som du føler, du kan holde i lang tid. Testen tager 6 til 9 minutter, og du skal blive siddende i sadlen hele tiden.
• Øg belastningen hver 30. sekund og sørg for, at du holder din pedalkadence. Du kan på dit pulsur følge pulsstigningen.
• Når du er ude af stand til at holde tempoet, øges belastningen endnu en gang. Fortsæt cyklingen, til du er helt brugt op. Du skal have mælkesyre i benene og være helt færdig, så du ikke kan køre pedalerne rundt mere.
• Aflæs din makspuls. Kig evt. lidt tilbage i pulsurets log for at se, om du har ramt den tidligere.

Du skal have opbygget en vis grundform, inden du prøver dig med en maxpuls test, da testen belaster dit kredsløb hårdt. Du bør heller ikke umiddelbart lave en maxpulstest, hvis du har hjerteproblemer eller forhøjet blodtryk.


Kalender

Se kalender

Seneste nyheder